Lesinformatie

We trainen twee uur per training. Het eerste uur van de training is een conditietraining. We werken hierbij aan versterken van belangrijke spiergroepen, incasseringsvermogen, coordinatie, lenigheid en evenwichtsgevoel. We besteden aandacht aan het gebruik van ademhaling en ontspanning. Alle oefeningen zijn gericht op het vergroten van het bewustzijn van het eigen lichaam. Door je eigen lichaam en tekortkomingen goed te kennen, werk je aan het verkrijgen van de totale beheersing van je lichaam.

De conditietraining vloeit over in vechttechnieken les met partners. We trainen klassikaal, dus beginners en gevorderen vormen een groep. Doordat we continu doorwisselen, train je in een les met beginners, gevorderden, mannen, vrouwen, groot en klein. Juist daardoor leer je je manier van bewegen en je technieken toe te passen in allerlei omstandigheden. We leggen de nadruk erop, dat je partner je een veilige en uitdagende leeromgeving biedt. Daarom werken we met rollen, de een is aanvaller en aangever, de ander is verdediger. Aanvallen worden met een snelheid en intentie uitgevoerd die de verdediger kan hebben. De verdediger geeft aan als het tempo mag worden opgevoerd.

Na afloop praten we na en is er tijd voor persoonlijke verdiepende vragen. 

Om in de stijl te kunnen vechten, leer je de technieken en strategie van het gevecht in een veilige omgeving, het gevecht met een partner, waarbij de rolverdeling afgesproken is en de verdediger het tempo van technieken bepaalt. Je leert stoten, trappen, messteken of stokslagen te ontwijken en een tegenaanval uit te voeren. Je leert jezelf bevrijden uit wurggrepen en pakkingen van de polsen in een staande situatie en op de grond. Het doel is je te bevrijden en controle te krijgen over je tegenstander.

Lees ook wat leerlingenen en instructeurs zeggen over de systema-training. lees verder